Szavazz ránk a Goldenblogon

HTML doboz

Kövess minket!

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr

elofizetok.png

Atlatszo.hu a facebookon

Hirdetés

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Atlatszo.hu

Nincs megjeleníthető elem

Vastagbőr

Nincs megjeleníthető elem

Legfrissebb kommentek

Ténytár

  • loader.gif
  • loader.gif

Google hirdetés

Bolgár maffiózóké volt a tatárföldön lezuhant gép

Egy feltörekvő bolgár szervezett bűnözői csoport érdekeltségébe tartozik az a tatárföldi légitársaság, melynek gépe novemberben ötven emberrel a fedélzetén leszállás közben felrobbant. A bolgárok lízingszerződéseken keresztül szipolyozták el a légitársaság vagyonát, derítette ki a Bivol bolgár oknyomozó oldal.

tatarstan.jpgFotó: lenta.ru

Orosz médiahírek szerint a kazanyi reptéren tavaly november 17-én lezuhant Boeing 737-500-as repülőgép korábban a Bulgaria Air tulajdonában volt. A gép leszállás közben robbant fel, a fedélzetén tartózkodó utasok és a személyzet tagjai ‒ összesen ötven ember ‒ mind odavesztek. Az áldozatok között volt Irek Minnyihanov, Rustam Minnyihanov tatárföldi elnök fia és Alekszander Antonov, a tatárföldi szövetségi biztonsági szolgálat vezetője is.

Még aznap orosz nyomozók lepték el a tatárföldi légitársaság irodáit és dokumentumokat foglaltak le. Kiderült, hogy a VQBBN VIN-számú gép egy 23 éves madár, amelyet 2008-ban lízingeltek a Bulgiaria Airtől. Ekkor lett a TIM Csoport, a bolgár légitársaság tulajdonosa, a tatár légitársaság stratégiai befektetője. A Bulgaria Air előtt már öt másik társaság is használta a gépet; az Euralair, az Air France, a Uganda Airlines, a brazil Rio Sul és a román Blue Air. Az orosz médiában több helyen idéztek egy Twitter felhasználót, aki a következőt írta a Boeingről: „A gép szörnyű állapotban volt, valahogy leszálltunk, de közben úgy rázkódott, mint egy mosógép.”

De honnan jött a repülőgép?

A tatárföldi légitársaság 2008-ban lízingszerződéseken keresztül kezdett Boeingeket használni. A társaság 2008-as éves gazdasági jelentéséhez csatolt függelékben az szerepel, hogy az operatív lízingszerződéseket a bolgár nemzeti légitársasággal, a Bulgaria Airrel írták alá. A repülőgépek lízingelése egy nagyobb volumenű együttműködési megállapodás kezdete volt a bolgár befektetők és a tatár légitársaság között.

2008 március végén Ivo Kamenov, a bolgár Himimport (melynek leányvállalata a Bulgaria Air) ügyvezető igazgatója találkozott Tatárföld elnökével, Mintimer Sajmijevvel. A tárgyalás után Kamenov azt nyilatkozta a médiának, hogy a felek között született megállapodás értelmében a bolgár cég 70 millió dollárt fektet a kazanyi reptér felújításába és a tatárföldi légitársaság flottájának megújításába. „A légitársaságot illető kötelezettségeink közé tartozik a régi szovjet eszközök újakra cserélése egy éven belül. Ez legalább tíz Boeing gépet jelent”  ‒ idézte Ivo Kamenovot az Expert napilap.

De az új gépek helyett Tatárföld használt, több éve szolgálatban lévő Boeingeket kapott a bolgár befektetőktől A lezuhant repülő például huszonhárom éves volt. Az így érkezett Boeingek azonnal elégedetlenkedést váltottak ki a tatársztáni légitársaság szakszervezetéből. 2009 márciusában a Business Gazette üzleti híroldal közzétette a szakszervezet elnökének Mintimer Sajmijev tatárföldi elnökhöz címzett levelét, melyben a légitársaság problémáiról esik szó.

„A cég gazdasági szakértői a pénzügyi problémák egyik fő forrásaként a bolgár Himimporttól kapott Boeing 737-es repülőgép lízingelésének kifizetését nevezték meg. A szerződés értelmében havi 150-160 ezer dollárt kell kifizetnünk és 100 ezret a pótalkatrészekért. Tehát, ha nem akarjuk, hogy a gép veszteségeket okozzon a cégnek, nem kevesebb mint havi 250 órát kell repülnie utasokkal a fedélzetén” ‒ szerepelt a levélben.

A szakszervezet által említett számokat a bolgár Himimport beszámolói is megerősítik, 2009-es adatok szerint a lezuhant gép lízingelése 140 ezer amerikai dollárba került havonta. Bár a Himimport dokumentációi alapján a lízingszerződés 2013 márciusában lejárt, és ezt az információt a tatárföldi légitársaság is megerősítette a Novaja Gazeta orosz lapnak, nem nevezték meg a Bulgaria Air utáni bérbeadót.

Rumjana Jeleva, a Bulgaria Air képviselője a Novaja Gazetának elmondta, hogy a lízingszerződés 2013 márciusában lejárt és célzott arra, hogy tatárföldi társaság az Ansett Worldwide Aviation Ireland nevű céggel írhatott volna alá új szerződést. Az Ansett nevű brit offshore cég volt a gép első tulajdonosa.

A Himimporthoz kapcsolódó cégek több évig társtulajdonosai voltak a tatárföldi légitársaságnak. A bolgár holding cégei ötvenszázalékos tulajdonrésszel rendelkeztek a Tat Aeróban, amely a tatár légitársaság tulajdonosa. A légitársaság 2012-es könyvelési beszámolói szerint 2012 decemberében a légitársaság felvásárolta a bolgár befektetők részét a Tat Aeróban 363 millió rubelért (kb. 12 millió dollár, a ford.).

Rumjana Jeleva azt is elmondta a Novaja Gazetának, hogy 2011 decembere óta a cég vezetése valójában már az új, helyi tulajdonosi garnitúra kezében volt, melyet a Tatárföldi Köztársaság jelölt ki. Jeleva megjegyezte, hogy a szerencsétlenül járt Boeing 2008-ban nyolc hónapig volt használatban Bulgáriában és nem voltak vele problémák. „Itt Bulgáriában is mindannyiunkat, akik légi ipari szakértőkként dolgozunk, sokkoltak a történtek és őszinte részvétünket fejezzük ki a repülőgép-katasztrófában elhunytak rokonainak. Átérezzük kollégáink és barátaink fájdalmát” ‒ mondta Jeleva.

A TIM Boeingeken keresztül sikkasztott saját légitársaságából

2012-ig a várnai központú TIM Csoport zászlóshajója, a Himimport a tatárföldi légitársaság stratégiai befektetője volt. Ezalatt az idő alatt három régi Boeinget lízingeltek a Bulgaria Airtől. A tatár légitársaság korábbi igazgatója, M. Zakarzsajev azt nyilatkozta az orosz Kommerszant napilapnak, hogy azáltal, hogy a bolgár befektetők Boeingekkel töltik fel a flottát, lényegében saját magukkal üzletelnek.

A TIM nem is feledkezett meg arról, hogy bezsebelje a lízing befizetéseket, amelyek 150-160 ezer dollárra rúgtak havonta, ehhez jött még havi 100 ezer a pótalkatrészekért. „Minden, amit a bolgár tanácsadók tesznek a tatárföldi légitársaságban azt szolgálja, hogy biztosítsák, hogy a gépeik lízingjének fizetése időben megtörténjen. A bolgár kollégák átfogó optimalizálást és költségcsökkentést hajtanak végre a cégben a fizetések és a járulékok csökkentésével, miközben ők maguk továbbra is luxushotelekben laknak, ami félmillió rubelbe kerül havonta a cégnek” ‒ írták a Business Gazette által leközölt nyílt levél felháborodott szerzői. Szerintük ahhoz, hogy nyereséges legyen a cég, a régi gépeknek havi 250 órát kellett volna repülniük, de a gyakori szervizelés miatt a három Boeing együtt sem repült többet 120 óránál havonta.

Végül a Tatár Autonóm Köztársaság kormánya úgy döntött, véget vet az előnytelen együttműködésnek, és áthelyeztette a légitársaságot az Ak Bars céghez. A TIM emberei azonban egy évvel később sem hagyták el a céget. A Kommerszant által hivatkozott 2013 szeptemberi adatok szerint a tatárföldi légitársaság tulajdonosa a Tat Aero, amely ötven százalékban a Tatár Köztársaság tulajdonában van, a maradék részvényeken pedig a TIM-hez kapcsolódó cégek osztoznak; a Bolgár Légicsoporté és az Eskana Russiaé 25-25 százalék.

A TIM a kazanyi reptér stratégiai partnere is volt egészen 2013 januárjáig, amikor a Bolgár Légicsoport és az Eskana Russia eladta részesedéseit a Tat Aviának. Ennek ellenére a stratégiai partneri együttműködés a Himimport 2013-as időközi jelentésében még szerepelt.

Ivo Kamenov és a Himimport

Ivo Kamenov, a Himimport társtulajdonosaként lett ismert Bulgáriában és nemzetközi szinten is. Nemcsak a bolgár média, hanem a WikiLeaks által napvilágra hozott amerikai diplomáciai táviratok is részletesen írnak Kamenov és partnerei üzleti tevékenységéről. Amerikai diplomaták a bolgár szervezett bűnözés feltörekvő csillagának nevezték a várnai csoportot, amely a táviratok szerint a holding három vezetője, Tihomir Ivanov, Ivo Kamenov és Marin Velikov keresztnevének kezdőbetűi után kapta nevét.

„A bolgár szervezett bűnözés új vezetője az 1993-ban Várnában alapított TIM, melyet állítólag tíz volt tengerész hozott létre, akik mindannyian egy olyan elit katonai egység tagjai voltak, melyet a kilencvenes évek elején szüntettek meg. Szervezett bűnözői csoportként a TIM egy sor bűncselekményben vett részt, beleértve a zsarolást, védelmi pénz szedését, megfélemlítéseket, prostitúciót, szerencsejátékot, drogcsempészetet, autólopásokat és lopott autók csempészését” ‒ áll a WikiLeaks által közzétett táviratokban.

Az amerikai diplomaták szerint a TIM eleinte behajthatatlan követelések gyűjtésével foglalkozott ‒ emiatt negatív kép alakult ki róluk a köztudatban, de továbbra is ez az egyik fő tevékenységük ‒ és a várnai régióban biztonsági szolgáltatások nyújtásával foglalkozott. A táviratok megemlítik még, hogy a TIM főhadiszállásának helyet adó Várnában nagyszámú orosz lakosság él, és úgy tudni, a TIM-nek köze van az orosz szervezett bűnözéshez is.  „Jelenleg a TIM és leányvállalatai által alkotott birodalom jelenti az egyik legnagyobb és legsúlyosabb gazdasági kockázatot Bulgáriában” ‒ írta James Pardew, az Egyesült Államok bulgáriai nagykövete 2005-ben egy titkos diplomáciai táviratban.

Kamenovék nemcsak Bulgáriában, de más országokban is társtulajdonosok lettek több vállalkozásban. „A TIM rendelkezik Bulgária legnagyobb inert anyagokat adó bányái felett a Chimimport nevű kereskedőcégén keresztül (ez is a Himimport, a szerk.), és jelentős részesedést vesz ki a műtrágya, valamint a kőolaj és vegyipari termékek gyártásából és kereskedelméből. A bolgár Központi Együttműködési Bank (CCB) felvásárlása a TIM eddigi legnagyobb akvizíciója, melyet a Chimimport révén hajtottak végre” ‒ áll a WikiLeaks-iratokban.kamenov.jpg

Középen, kék nyakkendőben Jurij Trutnyev, tőle jobbra, fekete zakóban Ivo Kamenov.

Befolyásos orosz kapcsolatok

A TIM-nek Oroszországban nemcsak a légi iparban vannak érdekeltségei, a Bivol kiderítette, hogy az övék a kazanyi TatInvestBank és egészen befolyásos körökben is akad támogatójuk, közvetlen Putyin elnök környezetében. Jurij Trutnyev, aki korábban a természeti erőforrások minisztere Putyin elnök tanácsadója volt, nemrégiben pedig a miniszterelnök-helyettesi posztot töltötte be, nagy karate rajongó. A karate révén ismerkedett meg Ivo Kamenov korábbi tengerész kommandóssal a TIM-ből. Mindketten alapítói a Kyokushin Karate Stílus Világszervezetének, de Trutnyev TIM-es kapcsolatai nemcsak a karate szintjéig terjednek, vannak üzleti-családi összefonódások is. Fia, Dmitrij a TatInvestBank menedzsere és a TIM tulajdonában lévő Bolgár Központi Együttműködési Bank (CCB) pénzügyi tanácsadója. A bank tulajdonosa különböző köztes cégstruktúrán keresztül Ivo Kamenov és cége, a Himimport. A CCB-nek 56 százalékos részesedése van a kazanyi TatInvestBankban, ahol Dmitrij Trutnyev tagja az igazgatótanácsnak. Emellett a Himimportnak még egy fontos érdekeltsége van Tatárföldön az Itil nevű biztosító cégben, ahol az ifjabb Trutnyev is tagja az igazgatótanácsnak. A Novaja Gazeta szeretett volna rákérdezni Trutnyevnél ezekre az összefonódásokra, és a kérdések állítólag a TatInvestBank munkatársain keresztül el is jutottak hozzá, de ő nem adott rájuk választ.

A szöveg a Bivol bolgár oknyomozó oldal 2013. november 18-i és november 22-i cikkeinek összefoglaló fordítása. A Bivol a szervezett bűnözést és korrupciót feltáró Organized Crime and Corruption Reporting Project tagja.

süti beállítások módosítása