Szeptember elején derült ki az Országos Mentőszolgálat főigazgatójának utasításából, hogy a július végén nagy örömmel átadott, 23 darab vadonatúj „B” típusú mentőgépkocsikban helyhiány miatt nem lehet szabályosan lélegeztetni a beteget a hordágy fejrésze mögötti szekrény miatt. Abszolút jószándékkal az utolsó pillanatig próbáltam életben tartani magamban a halovány reményt, hogy a szekrény-malőr a csúnyagonosz külföldi cég miatt van, és a Mentőszolgálat csak ártatlan, becsapott áldozat. Az ajánlattételi felhívás műszaki leírásából viszont egyértelműen látszik, hogy az OMSZ rendelte a szekrényt oda. Pont oda.
Július 30-án egy Szócska Miklós részvételével tartott sajtótájékoztatón mutatta be az Országos Mentőszolgálat a legújabb, úgynevezett „B” típusú mentőgépkocsikat, melyekből 23 darabot vásároltak. A szállító a finn Profile Vehicles Oy volt, akivel az eseményen egy újabb, 60 mentőkocsi vásárlásáról szóló, 1,45 milliárd Ft értékű szerződést is aláírtak.
Ahogy a sajtótájékoztatón elhangzott: "Ezzel folytatódik az idén bemutatott, mind megjelenésében, mind műszaki tartalmában, és - ami a legfontosabb a korábbi beszerzésekhez képest - a betegtér vonatkozásában is a kor elvárásainak messzemenően megfelelő járművek rendszerbe állítása."
Ehhez képest szeptember elején megjelent a hírekben Mártai István főigazgatói utasítása, amely kimondja, hogy "a szabad légút biztosítása és az egyszerű (maszkos-ballonos) lélegeztetés a kritikus állapotú beteg ellátásának első két lépése. E technikát hagyományosan a beteg feje mögött elhelyezkedve alkalmazzuk, mert kivitelezésük és a lélegeztetés hatásosságának folyamatos ellenőrzése e pozícióból a legegyszerűbb és legmegbízhatóbb." Azonban "az új B típusú mentőgépjárművekben a hordágy fejvégénél az egészségügyi ellátó számára rendelkezésre álló hely nem teszi lehetővé a fenti eljárások szabályszerű alkalmazását, így ezekben a mentőegységekben csak a már stabil légúttal rendelkező és maszkos-ballonos lélegeztetésre nem szoruló beteg szállítható”. Ha esetleg útközben lenne szükség a beteg lélegeztetésére, akkor a főigazgatói utasítás értelmében először is meg kell állni a mentőgépjárművel, majd a mentőgépkocsi-vezetőnek a hordágyat - annak kb. 1/3 hosszáig, vagy szükség esetén teljesen - ki kell húznia a betegtérből, így biztosítva a fej felőli ellátáshoz szükséges helyet.
Fittyet hányva a betegjogokra, az időjárásra, és a közlekedési helyzetre. Az így elvesztegetett oxigén nélküli másodpercekről nem is beszélve. Mindezt egy szekrény miatt, amit a hordágy fejrésze mögé tettek, a szokásos ülőke helyére.
Benne volt az ügy a híradóban, Győrfi Pál megmagyarázta, és ennyi.
Október elején beadtam a KiMitTud-on keresztül egy közadatigénylést a mentőszolgálatnak: válaszukat kértem arra, hogy a Profile Vehicles Oy céggel "B" típusú mentőgépjárművek szállításáról szóló szerződésben szerepel-e a mentőgépjárművek belső kialakításának részletes leírása, az a szállító cég ajánlata vagy a megrendelő kívánsága volt, véleményeztették-e a mentésben aktívan résztvevőkkel a szerződés megkötése előtt, továbbá milyen szempontok figyelembevételével gondolták megfelelőnek a hordágy fejrészénél szék helyett szekrényt elhelyezni.
A törvényben megszabott 15 napos határidő letelte után küldött, késedelmességükre való figyelmeztetésem után pontosítást kért az OMSZ: mely dokumentumok másolatát szeretném megkapni a szöveges válasz mellett vagy helyett. Ekkor kikértem a szállító ajánlatát, külön az abban foglalt műszaki paramétereket, valamint az ezek értékeléséhez felhasznált szakvéleményeket, illetve a közbeszerzési kiírás és a szerződés előkészítésével összefüggésben keletkezett minden, a szerződés szerinti szolgáltatás műszaki tartalmának meghatározásával összefüggő iratot.
Azt hittem, ezután üzleti titokra hivatkozva megtagadják az igénylésem teljesítését, de kellemes meglepetésemre nem ez történt. Győrfi Pál a dokumentumok személyes átadását szorgalmazta azok nagyságára hivatkozva, tömörítési javaslatom után pedig megérkezett minden idők leghivatalosabb legviccesebb válaszlevele. Egy értesítés, miszerint az Országos Mentőszolgálat az adatszolgaltatas.zip-et feltöltötte nekem a ToldACuccot.hu-ra. Kicsit később feltettük a dokumentumokat a KiMitTud-ra is, így bárki elolvashatja azokat.
Abszolút jószándékkal az utolsó pillanatig próbáltam életben tartani magamban a halovány reményt, hogy a szekrény-malőr a csúnyagonosz külföldi cég miatt van, és a Mentőszolgálat csak ártatlan, becsapott áldozat. Az ajánlattételi felhívás műszaki leírásából viszont egyértelműen látszik, hogy az OMSZ rendelte a szekrényt oda. Pont oda.
A mintaként elkészített, ún. demomentőautó 2012. május 15-i megtekintésén a szintén mellékelt jegyzőkönyv szerint az OMSZ részéről jelen volt Nagy Árpád, Vízvári László, Dobó István, Lestár Zoltán, Rajágh László, dr.Hőnyi Péter, Fehér Tamás, Mártonfalvay Attila, Klingné Lengvári Szilvia, dr. Krivácsi Péter "és még sokan mások". A jegyzőkönyv szerint a mentőautón összesen 42, ebből a betegtérben 20 javítanivalót találtak. A hordágy fejrésze mögötti helyszűke nincs a listán, vagyis azzal vélhetően nem volt problémájuk.
Legfrissebb kommentek