Az atlatszo.hu birtokába került szerződés tanúsága szerint a tatai önkormányzat közpénzből segített meg többször egy tisztán magánkézben lévő vállalkozást azzal, hogy a cég által működtetett ipari parkban telket és közművet vásárolt több mint 200 millió forintért. Az önkormányzat szerint ez a város érdekeit szolgálja.
2000-ben Tata Város Önkormányzata a Tatai Ipari és Logisztikai Park iparfejlesztésének I. ütemében közművesítette, majd értékesítette a park 8 hektáros területén található ingatlanokat, ezek képezik ma az ipari park magját. A terület 2002 májusában nyerte el a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium pályázatán az ipari park címet, ekkor egy négy magánszemély és az önkormányzat alkotta csoport intézte az ügyeket, de 2004-ben az önkormányzat kiszállt az iparfejlesztésből.
A II. ütem, közművesítéssel és újabb értékesítéssel, 2006 őszén indult, amikor egy cég 7 hektárnyi területet vásárolt. Jelenleg az ipari park fejlesztője a 2006 októberében alakult Barina Kft. A cég Major Dezső tulajdona, 2010-ben 196 millió forintos árbevétel mellett 2,7 milliós eredménye volt, 2011-ben 25 milliós árbevételnél 27,4 millió forintos vesztesége, de 2012-re összeszedte magát és 92,4 milliós árbevétel mellett 9,9 millió forintos eredményt produkált. Major a felszámolás alatt álló Tatai Mezőgazdasági Zrt.-n keresztül kapcsolódott az önkormányzati tulajdonú Tatai Városfejlesztő Kft.-hez. A mezőgazdasági cég 2001 és 2010 között volt résztulajdonosa a városfejlesztőnek, Major pedig 1993 és 2011 között volt a zrt. igazgatósági tagja.
Az ipari park honlapja szerint 2014 januárjában mindössze 9 cég van az ipari parkban, az összesen 900 ezer négyzetméter terület nagy része eladó, bár egy 2013-as hír szerint 1 milliárd forintos költséggel vadhúsfeldolgozó üzem épül a területen. A nagy adósságokkal küzdő tatai önkormányzat az atlatszo.hu birtokába került szerződés tanúsága szerint 2010-ben két alkalommal is telket vásárolt, forrásaink szerint azért, hogy ezzel segítse ki a tulajdonosokat, akik sok pénzt öltek az ipari park fejlesztésébe, de a bérlők elmaradása miatt nehéz helyzetbe kerültek. Az egyik telket bruttó 93,75 millió forintért vásárolták, a másikat bruttó 126,25 millió forint értékben. 2013 novemberében aztán egy újabb stratégiai megállapodást kötöttek, amelynek keretében az önkormányzat közműveket fog vásárolni a parkban.
Pedig az önkormányzat nem áll túl jól anyagilag: 2013. decemberi állás szerint 2,5 milliárd forintos adóssága van, bár a kormány ígérete szerint a teljes kötvény- és hitelállományt át fogja vállalni az állam. A város az ország legnagyobb fejlesztési hitel felvevője, a rehabilitációs forrásigénye kétszer 1,1 milliárd forint, de nemrég például 424,9 millió forint hitel felvételére írt ki közbeszerzést, hogy az uniós és nem uniós pályázatokhoz biztosítani tudja az önrészt.
Az önkormányzat az atlatszo.hu megkeresésére annyit válaszolt, hogy folyamatosan törekszik arra, hogy meghatározó szerepet szerezzen a város ipari parkjában, elősegítve a bővülést és az újabb befektetők betelepülését, ezért vásároltak két telket 2010-ben. Azt is hozzátették, hogy mivel a magyar kormány számos stratégiai megállapodást kötött a meghatározó gazdasági szereplőkkel, az önkormányzat is igyekszik ezt helyi szinten végrehajtani, így egyezséget kötött a Barina Kft.-vel. Emiatt kézenfekvő lépésnek tartják, hogy a tatai önkormányzat közművet vásárol, hogy befektetési lehetőséget kínáljon a cégeknek. A válaszlevélből az nem derült ki, hogy miért éri meg az önkormányzatnak a befektetés, ha a letelepedni kívánó cégek közvetlenül az ipari parkot fejlesztő cégtől is vásárolhatnak vagy bérelhetnek telket.
A cégadatokat az Opten és a Céginfo biztosította.
Legfrissebb kommentek