Szavazz ránk a Goldenblogon

HTML doboz

Kövess minket!

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr

elofizetok.png

Atlatszo.hu a facebookon

Hirdetés

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Atlatszo.hu

Legfrissebb kommentek

Ténytár

  • loader.gif
  • loader.gif

Google hirdetés

A kormányszóvivő volt cége gyártja a közszolgálati rádióhíreket

Az MTVA még a más rádióknak értékesített rádiós hírblokkok összeállítására is egy külső céget kért fel: a közmédia évi nettó 42 millió forintot fizet ezen a jogcímen a Strategopolisnak, Giró-Szász András kormányszóvivő volt cégének, amely a Fidesz-frakciónak is alvállalkozója.

csendadas.jpg 

Miután megírtunk, hogy a közrádiókon felül országszerte 27 magánrádióban dübörög a központosított állami hírfolyam, az MTVA-hoz közérdekű adatigénylést nyújtottunk be, amelyből kiderült: a közmédia kiszervezi egyik alapfeladatát, a hírgyártást, amit 2014 januárjától a Strategopolis Kft. végezhet évi nettó 42 millió forintért.

Uniformizálódó rádióhírek: dömpingáron adják a kormánypropagandát

A csapból is Orbán Viktor folyik – mondta még a nyáron egyik kollégánk, aki hiába tekergette a rádióját, mindenhol az MTI előre felmondott, uniformizált híreivel találkozott. Ez nem  érzéki csalódás: a közrádiókon felül országszerte 27 magánrádióban dübörög a központosított állami hírfolyam, derült ki a közmédiaalap adatszolgáltatásából. Az ok roppant prózai: az állami hírszolgáltatás olcsó. Tovább a teljes cikkre.

A Strategopolis Kft. hírblokkok készítésére kapott megbízást az MTVA-tól, amit kereskedelmi rádióknak értékesítenek tovább. A cég tehát nagy valószínűséggel az úgynevezett Hangos Hírek szolgáltatásra szerződött, az ő feladatuk lett futószalagon előállítani azokat az uniformizált hírblokkokat, melyeket aztán a rádiók megvesznek.

A szolgáltatás az előfizetők számára napi maximum 17 hírblokkot biztosít, melyek három percesek. A rádiók ezért – attól függően, hogy mekkora a lefedettségük – 20 ezertől 100 ezer forintig terjedő havidíjat fizetnek. Az ajánlat a rádióknak több mint csábító, mivel ez jóval kevesebb pénz, mint amennyibe a hírszerkesztők kerülnének.

A szerződés szerint a Strategopolis 2014 végéig havi nettó 3,5 millió forintot kap a rádióknak aztán továbbértékesített hírbklokkok összeállításáért, amiért a társaságnak sok mindent nem kell tennie: a hírekhez az alapot ingyen kapják, a MTI és az MTVA anyagait ugyanis a szerződés szerint térítésmentesen használhatják fel. A cégnek emellett a technikával sem kell bíbelődnie, hiszen a hírblokkokat nem egy saját stúdióban, hanem havi 300 ezer forintos bérleti díj fejében az MTI hangsúdiójában vehetik fel.

A Strategopolis korábban a kormányszóvivő érdekeltsége volt, ám Giró-Szász András 2011-ben kiszállt. A kormányzati kötődés viszont megmaradt: a kapocs a Századvég Gazdaságkutató Zrt., amely egyrészt ugyanoda van bejegyezve, ahová a Strategopolis, másrészt az egyik tulajdonosa az a Bódi Gábor Imre, aki a Strategopolisban is tulajdonosként szerepel.

A Századvégben nagy befolyással bír Habony Árpád, Orbán Viktor nem hivatalos főtanácsadója, igazgatósági tag továbbá a társaságban Szalay-Bobrovniczky Kristóf, aki egyebek mellett korábban a Heti Válasz lapigazgatójaként dolgozott. Igazgatósági tag volt a Századvégben Lantos Csaba is, aki pedig a Heti Válasz tulajdonosa volt egykor. A cégben jelenleg is felügyelőbizottsági tag Halkó Gabriella, Jáksó László volt barátnője, akinek a cége ugyancsak szerződött az MTVA-val: ők gyártják a Ridikül című műsort a köztévének.

A Századvéget az Orbán-kormány “agyának” tartják, milliárdos kormányzati megrendelésekkel: a kormány 2012 januárjában 3,1 milliárd forintra szerződött a céggel. Míg a Századvég a kormányt látja el tanácsokkal, addig a Strategopolis a Fidesz-frakcióra figyel. Eddig mintegy 26 millió forintot kaptak a Fidesztől kommunikációs tanácsadásra és szakirodalmi művek készítésére.