Szavazz ránk a Goldenblogon

HTML doboz

Kövess minket!

FacebookTwitterRSSVimeoTumblr

elofizetok.png

Atlatszo.hu a facebookon

Hirdetés

Támogasd Te is az atlatszo.hu-t

NAV_polo.jpg

Atlatszo.hu

Legfrissebb kommentek

Ténytár

  • loader.gif
  • loader.gif

Google hirdetés

Simicska és a kínaiak: ki építi meg a váti repteret?

Teljes a bizonytalanság a Vas megyei Vát és Porpác határában megépítendő repülőtér körül. A reptér kiemelt minősítését tavaly szeptemberben vonta vissza a kormány: Orbán Viktor arra hivatkozott, hogy ártana a helyi turisztikai életnek, míg a Vas Megyei Közgyűlés elnöke a túl erős gazdasági lobbit hibáztatta. A Nyugat.hu nyomozása során falakba ütközött és rábukkant egy fantomcégre, amelyről az atlatszo.hu kiderítette, hogy talán nem is olyan fantom.

Még a Bajnai-kormány idején született az a kormányrendelet, amely kiemelt beruházásnak minősítette a váti repülőtér és logisztikai központ tervét. Kovács Ferenc, a Vas Megyei Közgyűlés elnöke, fideszes parlamenti képviselő 2012 júliusában, egy kínai útja után úgy nyilatkozott, hogy kínai tárgyalópartnerei ragaszkodnak ahhoz, hogy a Vát-porpáci térség kiemelt kínai logisztikai központ legyen, így úgy tűnt, végre továbbhalad az évek óta álló projekt. 2012. augusztusban azonban hirtelen egy kormányrendeletben hatályon kívül helyezték a reptér nemzetgazdaságilag kiemelt státuszát. Orbán Viktor egy interjúban arra hivatkozott, hogy a kereskedelmi reptér tönkretenné a helyi turizmust, ezt azonban a szakemberek cáfolták. A Nyugat.hu több cikkben is megpróbált utánajárni, hogy mi lehet az ok és felmerült bizonyos oligarchák, pontosabban Simicska Lajos és Töröcskei István neve is.

Fotó: nyugat.hu

A kínai szál

A megyei közgyűlés elnöke, Kovács Ferenc egy 2013. januári interjúban kijelentette, hogy a reptér ügye nincs lezárva, a kínaiak szándéka komoly. Erre bizonyíték lehet egy most előkerült, tavaly novemberi szerződés, amelyet a Vas Megyei Önkormányzattal kötött megállapodás szerint Car Park Center Kft.-vel. A szerződés szerint mégis csak a kínaiak lehetnek azok, akik felpörgethetik a helyi gazdaságot, például azzal, hogy a Car Park Center korszerűsíti Liuzhou város parkolási rendszerét. A Nyugat.hu azonban nem talált ilyen névre hallgató céget.

Az önkormányzattal kötött szerződésen a cég adószáma nem szerepel, csak a címe, annak alapján próbáltuk megkeresni az Opten cégadatbázisban, így bukkantunk rá a Car Park Company Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-re – tehát a hivatalos okmányon szereplő adatok hiányosak vagy hibásak. A Car Park Company-t 2010-ben alapította többek között Németh Tamás (aki az önkormányzati szerződésen kapcsolattartóként van feltüntetve) és Jin Jinanying, magyar-kínai kettős állampolgár. Németh korábban a Sia-Port Ingatlanfejlesztő és Szolgáltató Kft. tulajdonosa volt: a Sia-Port végezte annak idején a váti reptér előkészítését, vagyis úgy tűnik, hogy más céggel ugyan, de a beruházás környékén maradtak. Arról is szóltak a hírek, hogy a repteret a Sanghaji Állami Építőipari Vállalat építené fel, amelynek Szombathelyen található az egyik leányvállalata, az SCG Hungaria Kft.. Ennek a cégnek az anyacégen kívül még egy tulajdonosa van: Jin Jinanying, a Car Park Company Kft.-ből.

A dolog érdekessége a folyamatos titkolózás: a Nyugat.hu újságírói, miután nem sikerült megtalálniuk a céget, a szombathelyi megyeháza segítségét kérték, hogy felvehessék a kapcsolatot a Car Park Center Kft.-vel/Car Park Company Kft.-vel – ennek három hónapja. Az újságírók keresték az SCG Hungaria képviselőit is, de telefonszámuk titkosított, honlapjuk, e-mail címük nincs.

Simicskáék is benne vannak?

Ahogy arról mi is írtunk, a kérdéses területen komoly vadászat és vadásztatás folyik, a terület kétharmadán a vadászati a jog a Sárvári Mezőgazdasági Zrt.-é, amely a Nyerges Zsolt tulajdonában álló Mezort-csoport tagja. Továbbá a reptér kiemelt státuszának visszavonásáról a Fejlesztési Kabinet döntött – a testület mellett dolgozik Nyerges Attila, Nyerges Zsolt testvére.

A Sárvári Mezőgazdasági Zrt. működteti a sárvári Vadkert-fogadót is, ahol a hírek szerint Simicska Lajos is gyakran megfordul. Az üzemeltetők személyét homály fedi, de az atlatszo.hu némi utánajárással kiderítette, hogy létezik egy bizonyos Sárvári Vadkert Ingatlanhasznosító és Beruházó Zrt., amelynek tevékenységi körében szerepel az éttermi, mozgó vendéglátás, illetve a szállodai szolgáltatás. Ennek a cégnek a vezetője 2008 és 2009 között Petykó Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jelenlegi igazgatója, a Mezort Zrt. korábbi vezérigazgató-helyettese volt.

forrás: sarvar.hu

A cégnek a Simicska-Nyerges-csoporttal való kapcsolatát valószínűsíti az is, hogy a Sárvári Mezőgazdasági Rt. korábban a Budai Malomipari Rt.-ben tulajdonos volt – abban cégben, amellyel Nyergesék az első milliárdjukat szerezték, korábbi cikksorozatunk szerint. Ráadásul az érdekcsoporthoz köthető helyi cégek, vagyis a Sárvári Mezőgazdasági Zrt., a Sárvári Vadkert Zrt., a MEZORT Zrt. és a MEZŐ Zrt. székhelye ugyanabban az épületben található Sárváron, a Várkerület utca 26. szám alatt. Simicska aztán 2012 augusztusában 12 hektárnyi területet vásárolt a környéken Töröcskei Istvántól, 14 és fél millió forintért – az okok ismeretlenek, de nem lehet kizárni, hogy a reptérépítésnek köze van hozzá.

A cégadatokat az Opten szolgáltatta.